Saturday, April 19, 2008

انا الكبير واحكمو انتو


بصوا انا فكرت كتير وقليل قبل ما اقولكم الى هقوله ده بس بجد الحق معايا واحكموا انتوا
بنفسكم الاول هقولكم مقدمه جدى -من امى - الله يرحمه زمان لما كان بيجى لينا كنت
تشوف ازاى امى بتعامله..

اولا كانت بتبوس ايديه ..وتقعد ترحب بيه جامد.. وعايز تاكل ايه يابابا , ونعملك ايه , وروح يا محمود هات كذا عشان جدك , واسكت يا واد واستكى يا
بت عشان مضايقوش جدكم ...

ولما تحس انه تعبان تقوله متدخل يا بابا تنام فى اوضه النوم ...وتفرش السرير باحسن

فرش ..وتجيب له احسن بطانيه ..وحظر تجوال فى البيت


كله وكردون ودام اوضه النوم- من غير امن مركز- عشان خاطر جدو ينام ماشى انا مش معترض امى كانت بتقول عشان جدو كبير وبيتعب من اقل حاجه ومش عايزين


نضايقوا ,... الولاد الحلوين يعملوا ايه لما جدو يبقى هنا؟؟!!وانا زى العبيط اقول يبقوا
مؤدبيناوك مفيش مشكله حقه جدو بقى كان يتكلم مع ماما يسألها عن سعر اى حاجه تقوله
بكذا...

يقولها دا انتوا ايامكو سوده يا بنتنى دا البتاع ده كان زمان

بكذاطن الحديد مش عارف
كان ب400 جنيه واللحمه كانت بتتباع بالرطل والرطل كان بقرش ولا حاجه زى كدههنا
بقى نقف واقفه - مش زى بتاعه عوكل - لا وقفه بجد بصو بقى وركزوا اوى جدو توفى-
وهو كام و 70 سنه -

كان طن الحديد بكام كان 1300 جنيه- دا يجى من سبع سنين
يعنى من 400 ل 1300 تقريبا الحديد زاد فى عمر جدى الى ه حاجه و70 سنه زاد تلات
اضعافه ----------- نسمى دى واحدانا شفت الحديد لما كان 1300 ودلوقتى بقى
بكام 5800 يبقى زاد كام مره هنقول اربعه اضعاف ؟؟؟

يبقى انا عندى كام سنه؟؟ طرفين
فى وسطين يا اخونا يقولك انا عندى على الاقل كام وتسعين سنه يعنى لازم امى تحترمنى اكتر من جدى.. انا مش واخد حقى يا جماعه.. ولا حد فيكم..

احنا لازم نطالب اهلينا
بحقنا .. احنا مش هفيه.. فى استهبال بيحصلوانا جبت لكم سلعه واحده لو جبت لكم باقى
الكشف هطلع جدى مات وهو عنده 4 سنين وانا عندى 1400 سنه هطلع اكبر من احمس
نفسه انا بقى مسكتش ...لا !! ..

انا صرخت وقلت عايز حقى مليش دعوه انا اطالب بالمساوه اشمعنى جدى - الى هو اصغر منى اصلا - يتعامل حلو وانا لألقيت امى قالتلى لا


يا فالح انت عشت فى عهد كم رئيس ؟؟ قلتلها واحدقالتلى جدك عاش فى عهد تلاته يبقى
جدك اكبرهى قالت كده وانا بصراحه حسيت انى اتكبست وخصوصا انى متوقع ان جيلنا
مش مكتوب له يشوف حد تانى هنعيش ونموت فى ظل نفس ال... المهم


بس بعد تفكير عميق
قلتلها بس استنى انا اعرف واحد فى امريكا عنده عشرين سنه وشاف تلات رؤساء يعنى
جدى مات عندهعشرين سنه يعنى انا اكبر منه بسنه وبعدين انا وجدى عشنا فى عهد رئيس
واحد فى ليبا يعنى

هو شاف لليبيا رئيس واحد ومات وانا شفت رئيس واحد برضه لحد ما
اموتانا مليش دعوه الى هيقرب للباب وانا نايم هولع فيهانا اكبر من جدى والاثبات موجود
وهخده ناس متجيش بالذوق

اهتفوا معايا بطوط اكبر من جده بطوط عايز حقه بطوط اكبر من
جده ايها المدونين والمدونات

اذا مات بطوط فكلم بطوط وصيه ليكم طالبوا بحقكم وربنا
يعينكم (طخ
...)
نقلا عن مدونه
بطوط حبوب

4 comments:

بطوط حبوب said...

هههههههههههههههه
مش عارف اشكرك ازاى
وكويس انى اول واحد هنا
بس هو فعلا الموضوع عجبك
اصلى معنديش اى نوع من الثقه فى النفس فى موضوع الكتابه ده
فعلا فعلا شكرا

بنت مصريه said...

هههههههههههههههههههه انا تهت يا بطبوت
بصراحه نسيتنى اسمى يا راجل بس واضح انك خايف من ال.............
عادى ما كلنا بنخاف من ال......واللى بيعملو ال........ربنا ينصرنا على ال.........
تحياتى

صحفية روشة said...

بطوط حبوب
الموضوع عاجبنى وقبل ما يعجبنى عجب لجنه الحكام الاجانب
خليك كلك ثقة بالنفس

صحفية روشة said...

بنت مصرية
هو كلكم بتخافو من ابو تريكه كدة